FORENING FOR ALLE

Hvordan kan du som træner eller leder i foreningslivet få succes med inklusion af børn og unge med særlige behov?

Denne håndbog er skrevet til spejderledere, idrætstrænere og andre med direkte ansvar for folkeoplysende aktiviteter, der primært retter sig mod børn og unge. Målet med bogen er at give den enkelte aktivitetsleder ny indsigt og handlemuligheder for at få succes med inklusion af børn og unge med særlige behov, så både voksne, unge og børn får større glæde og udbytte af at være sammen om foreningens aktiviteter. Bogen gennemgår syv elementer, der kan bidrage til, at flere børn og unge med særlige behov får en plads i foreningernes stærke fællesskaber. Bogen er fyldt med praktiske råd og konkrete redskaber, der er lige til at gå til i det daglige foreningsliv. Samtidig lægger bogen op til refleksioner og indsatser, hvor trænere og ledere sammen med foreningens bestyrelse, kommunen og andre samarbejdspartnere kan gå mere strategisk til værks for at skabe Forening for Alle.

Marie Fuglsang Brouer

Torben Stenstrup er forfatter, og har skrevet bøger om fundraising, foreningsledelse og partnerskaber

På baggrund af mere end 20 års erfaring med professionelt arbejde med børn og unge, og et endnu længere virke i det frivillige foreningsliv, er Marie Fuglsang Brouer klar som forfatter og oplægsholder for at inspirere foreningsledere til en styrket inklusion i foreningerne. Marie har været aktiv hos KFUM-Spejderne i mere end 25 år, er løbeinstruktør, formand for Auning Motionsklub, cykler, svømmer og går til Volleyball. Marie har endvidere kendskab til idrætsforeningsaktiviteter som badminton og gymnastik og til kulturskoleaktiviteter som musik og drama. Marie er uddannet pædagog i 1997, er efteruddannet i inklusion og vejledning og har erfaring fra 12 års arbejde med børn og unge med særlige behov i en specialklasserække. Siden 2016 har Marie arbejdet som specialpædagogisk støtteperson for unge med diagnoser på erhvervsuddannelser.

Forandring i forening, er bogen til dig der gerne vil være bedre til at skabe partnerskaber mellem kommune og forening

Læs mere om bogens målgruppe og indhold i vores folder:

Marie holder foredrag om "Forening for Alle" i foreninger og kommuner

Udtalelser om Forening for Alle

Forfatterens forord giver tydeligt indtryk af, at den er skrevet med hjerteblod og med en dyb indsigt i området og kapitlet “sådan bruger du bogen” er en god vejledning set ud fra det ståsted man nu har. Så allerede på første side får jeg respekt for bogens tyngde og forfatterens viden.
— Janne Skovgaard Kristensen, børneformand Næstved Herlufsholm Håndbold
Forening for alle! Børn med særlige behov kan sagtens rummes og derfor er denne bog så vigtig. Selvfølgelig skal lederne og trænere klædes godt på til opgaven. Kaster de sig til gengæld ud i opgaven med et åbent sind, vil de få så meget igen. De vil blive mindet om at samfundet bliver rigere af mangfoldighed og at der skal være plads til os alle. Også i foreningen. Uanset om man har drømme om at spille på landsholdet eller man har lyst til at lege og have det sjovt med vennerne efter skole.
— Rikke Nielsen. Fra bogens forord
Det er en relevant bog, og jeg er blevet meget inspireret af den praksistænkning, der kommer frem igennem cases og eksempler og igennem alle de gode metoder, der bliver hevet frem hele tiden. Det er en rigtig god metodebog. Jeg har lært enormt meget, og har stor lyst til, at alle ledere hos os skal kende til det samme.
— Thomas Kirkeskov, Generalsekretær hos KFUM-Spejderne i Danmark

Bogen henviser til formularer og skemaer, du kan downloade her på hjemmesiden under REDSKABER