brugbare folkeoplysningspolitikker
Ifølge Folkeoplysningslovens §34 skal alle kommuner have en godkendt folkeoplysningspolitik. Men i mange kommuner indeholder den en masse luftige ord og ligger i en skuffe på rådhuset.
Vi bidrager i processen med at inddrage og inspirere en række interessenter, som sammen vælger indsatsområder og ønskede forandringer, der konkret kan styrke det folkeoplysende arbejde og dermed foreningsliv og borgere. En folkeoplysningspolitik kan være et effektivt arbejdsredskab, hvis den er konkret, let at forstå og har et bredt medejerskab.
Eksempler på elementer i forløb:
Inspirationsaften for foreningslivet med gruppedrøftelser
Grafisk visualisering af pointer
Udformning af politikkens indhold og skriveopgaver
Formidling af politikkens indhold - fx PIXI-udgave
opgaver vi har løst
Vi har understøttet arbejdet med at inddrage og inspirere interessenter og formulere en ny Folkeoplysningspolitik eller Folkeoplysningsstrategi i bl.a. Rødovre Kommune, Vordingborg Kommune og Guldborgsund Kommune.
En god folkeoplysningspolitik har modet til at prioritere konkrete indsatsområder, som foreningslivet og kommunen går all-in på