brugbare folkeoplysningspolitikker

Ifølge Folkeoplysningslovens §34 skal alle kommuner have en godkendt folkeoplysningspolitik. Men i mange kommuner indeholder den en masse luftige ord og ligger i en skuffe på rådhuset.

Vi bidrager i processen med at inddrage og inspirere en række interessenter, som sammen vælger indsatsområder og ønskede forandringer, der konkret kan styrke det folkeoplysende arbejde og dermed foreningsliv og borgere. En folkeoplysningspolitik kan være et effektivt arbejdsredskab, hvis den er konkret, let at forstå og har et bredt medejerskab.

Eksempler på elementer i forløb:

  • Inspirationsaften for foreningslivet med gruppedrøftelser

  • Grafisk visualisering af pointer

  • Udformning af politikkens indhold og skriveopgaver

  • Formidling af politikkens indhold - fx PIXI-udgave


opgaver vi har løst

Vi har understøttet arbejdet med at inddrage og inspirere interessenter og formulere en ny Folkeoplysningspolitik eller Folkeoplysningsstrategi i bl.a. Rødovre Kommune, Vordingborg Kommune og Guldborgsund Kommune.

En god folkeoplysningspolitik har modet til at prioritere konkrete indsatsområder, som foreningslivet og kommunen går all-in på

Illustration: Frits Ahlefeldt