langsigtet kompetenceløft

Vi vil gerne give frivillige i foreningslivet nye kompetencer, organisatorisk støtte og mulighed for refleksion over egen frivilligindsats. Derfor indgår vi som facilitator i en række landsorganisationers og kommuners uddannelsesindsatser og udviklingsforløb. Det giver os mulighed for at arbejde med tingene sammen over længere tid og lade de frivillige styrke arbejdet i praksis.

Eksempler på elementer:

• Projektlederuddannelse for unge

• Lederakademi for foreningsledere

• Foreningsprojekter - forløb m. opstart, support og opfølgning

• Internetbaseret foreningsundersøgelse

Vi har i flere år lavet et intensivt 12-timers kursus i fundraising for foreningslivet i Odense Kommune. Her medbringer deltagerne en projektidé, som vi udvikler og arbejder med på kurset. Ved kursets afslutning har hver forening ofte 2-3 konkrete fondsansøgninger og et klart billede af, hvordan de går videre for at skaffe penge til deres drømmeprojekt.

Sammen med DcH Danmark har vi i både 2019 og i 2021-22 gennemført kurser for bestyrelsesmedlemmer fra de 125 lokalforeninger i foreningens 6 kredse. Det har været kurser i fundraising, hvor flere lokalforeninger efterfølgende har hentet midler til forbedring af udendørs faciliteter, klubhuse og nye aktiviteter. Derudover har kurserne handlet om foreningsudvikling og -ledelse med fokus på at skaffe flere instruktører og få flere aktive med i bestyrelsesarbejdet.

I Ringsted Kommune har vi lavet et modulopbygget foreningslederakademi, hvor deltagerne arbejdede med udviklingstiltag i egen forening undervejs. Vi har derudover givet unge i foreningslivet en intensiv weekendoplevelse med fokus på ledelse af foreninger, projekter og frivillige.

Gennem kurser og udviklingsforløb styrker vi foreningslederes kompetencer og handlekraft