TYdelig kurs for fællesskabet

Vi ser en sammenhængende Strategiplan som et værdifuldt redskab til at opnå en ønsket forandring og udvikling for foreningen eller organisationen. Det forudsætter dog, at Strategiplanen er skabt i en fælles og inddragende proces og dernæst vedtaget på generalforsamlingen. Planen skal være konkret, attraktiv og let at følge i foreningens daglige virke. I vores optik består en sammenhængende Strategiplan af en langtidsholdbar del (Formål, Vision, Mission, Værdier og Det særlige), en 3-5 års plan for forandring (3-4 Indsatsmål med målbare succeskriterier) og etårige Handleplaner, som løbende opdateres af bestyrelsen.

Forslag til elementer i proces:

• Inspiration og forventningsafstemning med bestyrelse/ledelse

• Foreningstopmøde med alle grupper af interessenter, der arbejder aktivt i grupper og plenum

• Grafisk facilitering og engagerende virkemidler

• Bearbejdning af input og udformning af Strategiplan

• Beslutning og fejring på generalforsamling

• Forankring og opfølgning i bestyrelsens og ledelsens virke

Vi har været med til at udvikle en sammenhængende Strategiplan for Hindholm Privatskole og for Tybjerg Privatskole. Her holdt vi “Skoletopmøde” og involverede elever, forældre, medarbejdere, ledelse og bestyrelse i processen og nåede frem til to slagkraftige Strategiplaner, som efterfølgende er omsat til praksis. Vi har også haft en central rolle i udformningen af Strategiplaner i Naturvejledning Danmark, DcH Danmark, Landdistrikternes Fællesråd og ErhvervSkanderborg.

Illustration Jesper Oehlenschläger

En Strategiplan, som er udviklet og besluttet i fællesskab, kan forene kræfter og skabe vilde resultater