Kompetenceløft i Udeskole for lærere og pædagoger i skolen

Udeskole er en betegnelse for undervisning, der regelmæssigt foregår uden for skolens matrikel. Der er efterhånden mange erfaringer og forskningsresultater, der slår fast, at udeskole virker. Det gælder i forhold til elevernes faglighed, begrebsforråd, robusthed i at klare sig selv, erfaring med at opleve læring i mange forskellige situationer, og ikke mindst i forhold til trivsel og samarbejde.

Udeskole er læring i uderummet. Det kan være i skolens nære natur eller ved ekskursioner til sammenhængende naturområder. Udeskole dækker også over undervisning, der finder sted i byrummet, i virksomheder og i kulturinstitutioner mv.

Vi tilbyder kursusdage eller længere forløb, med oplæg og praksisarbejde med udeskole i naturen som omdrejningspunkt. Vi skræddersyr gerne et forløb, der passer til jeres behov og ønsker.

Kurserne kan være målrettet udvalgte fag eller tilrettelægges tværfagligt. Et kursus fokuserer gerne på indskoling, mellemtrin eller udskoling. Alle fag kan omsættes til udeskole og flere øvelser og praktiske erfaringer kan overføres mellem forskellige fag. Kursernes målgruppe er lærere og pædagogisk personale i grundskolen.

Udbytte af kurserne:

• Det teoretiske grundlag, forskning og evidens for udeskole

• Masser af praktiske forløb til udeskoleundervisning

• Tips og tricks til klasserumsledelse udendørs

• Inspiration til Fælles Mål der egner sig godt til udeskole

• Evt. udviklingsforløb hjemme i klassen med mulighed for opfølgning og refleksion over egen praksis

Vi har lavet en del kurser med fokus på at styrke udeskoleundervisningen i praksis. Det gælder kurser for en række friskoler men også et længere udviklingsforløb for hele skoleområdet i Tønder Kommune.

Vores kurser og forløb om Udeskole sætter fokus på at styrke lærerens fortrolighed med uderummet som arena for læring indenfor en lang række områder af Fælles Mål - og samtidig styrke elevernes trivsel.