DEN ATTRAKTIVE FORENING

Hvordan styrker du din kapacitet som foreningsleder og skaber den attraktive forening, der tiltrækker medlemmer, frivillige og samarbejdspartnere?

Denne håndbog er skrevet til dig som foreningsleder og sætter fokus på ledelse af frivillige og udvikling af foreninger. Foreningsledelse handler om at understøtte og udvikle foreningens FORMÅL – altså den kerneaktivitet eller sag, som medlemmerne er samlet om og inviterer nye målgrupper med ind i. Foreningsledelse handler også om at kunne facilitere et frivilligbaseret FÆLLESSKAB – som giver mening, er demokratisk og bygger på et interessebaseret arbejdsfællesskab. Foreningsledelse handler endelig om at udvikle foreningens RAMMER – og sikre optimale faciliteter, den rette organisation, god økonomi, effektiv administration og kontakt til omverdenen.

Du kan bruge bogen som opslagsværk, og den er bygget op i tre dele. Første del definerer, hvad god foreningsledelse er og giver en udførlig baggrundsviden om foreningers mekanik. Anden del opstiller en model med 12 forskellige aspekter, der kendetegner den attraktive forening. Tredje del anviser otte forskellige ledelsesmæssige tilgange, du selv kan benytte til at udfolde god ledelse i din forening.

gOD FORENINGSLEDELSE ER NØGLEN…

Torben Stenstrup er forfatter, og har skrevet bøger om fundraising, foreningsledelse og partnerskaber

Foreningsledelse er langt vanskeligere end ledelse af lønnede medarbejdere.

God foreningsledelse har tre hovedopgaver:

• Udvikle og understøtte foreningens formål og indhold

• Udvikle og understøtte samværet og arbejdsfællesskabet i foreningen

• Udvikle og understøtte foreningens organisatoriske rammer

Den attraktive forening omfatter 12 aspekter

Vil du vide mere om de 12 aspekter, som ifølge Torben kendetegner den attraktive forening, så læs denne artikel

Forandring i forening, er bogen til dig der gerne vil være bedre til at skabe partnerskaber mellem kommune og forening

Læs mere om bogens målgruppe og indhold i vores folder:

Torben holder foredrag om "Den attraktive forening" i foreninger og kommuner

Udtalelser om Den attraktive forening

Denne grundige og vedkommende håndbog giver alle foreningsledere større forståelse for, hvad det vil sige at drive og udvikle en forening. Bogen har en meget overskuelig opbygning, der leder dig igennem konkrete redskaber, modeller og velafprøvede metoder til inspiration og brug i dit foreningsvirke. Bogen er skrevet i et sprog, som genkendes fra hverdagens møder og aktiviteter, hvor jeg gennem mange år har deltaget sammen med dedikerede ledere fra idrætsforeninger, spejderkorps og andre frivillige foreninger.
— Charlotte Bach Thomassen, Landsformand i DGI
Det er en grundig bog, hvor halvdelen er helliget ledelsesteorier. Det er en stor mundfuld for en kommende bestyrelsesformand, men den kan læses i mindre bidder. Den er velskrevet, letlæst og indbydende
— Lektørudtalelse, DBC, uge 45-2021

Bogen henviser til formularer og skemaer, du kan downloade her på hjemmesiden under REDSKABER